Gruppearbejde med Google Meet
Gruppearbejde er en stor del af vores danske skoletradition. Gruppearbejde giver mulighed for at udvide sine tanker og ideer i fællesskab og på den måde dygtiggøre sig. Derudover træner det eleverne i, at fungere i en social relation med andre. Men hvordan gør vi lige det når, vi der er Coronavirus udbrud og vi alle[…]
Brug en screen recorder til at give feedback.
En skærmoptager er et fremragende værktøj, som oftest bliver brugt til at forklare forskellige funktioner i en app eller lignende. Men det er faktisk også et glimrende værktøj for undervisere, til at give feedback på opgaver med. En skærmoptager er, ja som navnet hentyder, et program der optager det du laver på skærmen. Der findes[…]
Vis din data med GSFE
Der er ingen tvivl om at regneark er det bedste program at samle data i, men når det kommer til at præsentere data, er regneark virkelig dårlig.
Med Google Suite apps’ene, er det super nemt at integrere sine data fra regneark ind i et mere præsentations venligt format.
Store onde Google og mig.
Inden jeg starter på dette indlæg vil jeg gerne lige afklare nogle misforståelser som jeg ofte møder når jeg snakker tech. 1! Jeg er ikke betalt (desværre) af Google eller andre for at skrive de ting jeg gør og bliver det nok heller aldrig, uanset hvor meget jeg skriver om teknologi og undervisning.[…]
Design Thinking i skolen – gammel vin på nye flasker, eller?
Som lærer er jeg tit splittet og i tvivl om mine didaktiske valg over for mine elever. Jeg vil gerne have at de er dygtige fagligt og jeg vil gerne kunne analysere og måle det, så jeg er sikker på at min undervisning virker. En målstyret og en stram struktureret undervisning giver efter min[…]
Byg en prototype app med Google Slides
Når mine elever har arbejdet med idégenering er der næsten altid nogen der skal lave en mobil app som prototype. (klik her for at se hvordan jeg arbejder med idégenering og prototyper) Mobil apps er tydeligvis løsning på mange udfordringer. Der findes masser af apps byggere, som man kan bruge på nettet. Dog er de[…]
En temadag/dage med kreativitet, passion, innovation og entreprenørskab
Vi arbejder temabaseret på vores skole, hvilket betyder vi har temadage næsten hver dag. Temaerne ser dog meget forskellige ud, alt efter hvad målet er med dem. Nogle af mine ynglings tema dage er når vi virkelig for lov til at arbejde innovativ og entreprenant, hvor vi for lov til at give den fuld skrue[…]
En ode til læreren
Hvor er du sej! Ja dig! Dig, der siger, når nogen spørger om, hvad du laver? ”Jeg er bare lærer”. Bare lærer?!?! Altså en person, der styrer og kontrollerer det, der svarer til minimum 5 børnefødselsdage på en arbejdsdag, hver arbejdsdag. Altså en person, der tager så mange beslutninger på et sekund, at det ville gøre[…]
Ians Snack’n’Soda – Et entreprenant matematik forløb
I sidste uge lagde jeg små glimt op fra et matematikforløb jeg havde lavet til mine elever. Der blev spurgt efter forløbet, men det var desværre ikke noget jeg lige havde i et forkromet dokument, så andre kunne forstå det (det har jeg sjældent med mine forløb). Derfor kommer det her så alle kan få[…]
Brug Google sites i undervisningen.
Google Sites er et lidt overset værktøj efter min mening, det har masser af potentiale til at skabe ramme om nogle gode undervisningsforløb. I dette indlæg vil jeg komme med nogle bud på hvordan du kan bruge det i din undervisning. Men først! Hvad er Google sites??? Google sites er en simpel, nem og gratis[…]